در حال بارگذاری ...
دوشنبه 3 دی 1403

رئیس‌جمهور در جریان حضور سرزده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد؛
تأکید بر لزوم تبدیل دانشگاه‌های کشور به نسل سوم مهارت‌آموز و کارآفرین

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز افزایش غیر علمی، نامتناسب و بی‌منطق تعداد آموزشگاه‌های عالی در کشور موجب هدر رفت منابع و بروز مشکلات عدیده در این بخش شده است، افزود: معتقدم اگر ظرفیت‌ها و داشته‌های فعلی وزارت علوم به درستی مورد استفاده قرار گیرد، بسیاری از مشکلات و نیازهای این بخش را مرتفع خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مسعود پزشکیان پیش از ظهر شنبه (10آذرماه) با حضور سرزده و از پیش اعلام نشده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی با وزیر، معاونین و مدیران ارشد، برنامه‌ها و اقدامات در حال انجام این وزارتخانه را مورد بررسی قرار داد.

رئیس جمهور در این نشست به نقش کلیدی و محوری نهاد دانشگاه در گره‌گشایی از مشکلات کشور اشاره کرد و با تأکید بر ضرورت مشارکت و نقش‌آفرینی اساتید، نخبگان و دانشگاهیان در فرآیند پیشرفت کشور گفت: بدون تردید استادان و دانشگاهیان ما از توانایی و خلاقیت در ارائه راهکارهای علمی برای برون‌رفت کشور از چالش‌های کنونی برخوردارند و ما فقط باید برای آنها بستر و شرایط را فراهم کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه امروز افزایش غیر علمی، نامتناسب و بی‌منطق تعداد آموزشگاه‌های عالی در کشور موجب هدر رفت منابع و بروز مشکلات عدیده در این بخش شده است، افزود: معتقدم اگر ظرفیت‌ها و داشته‌های فعلی وزارت علوم به درستی مورد استفاده قرار گیرد، بسیاری از مشکلات و نیازهای این بخش را مرتفع خواهد کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر، معاونین و مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم توسعه و تبدیل دانشگاه‌های کشور به دانشگاه‌های نسل 3 مهارت‌آموز و کارآفرین گفت‌: امروز دانشگاه‌های ما مجموعه از شیوه‌ها و روش‌های مدیریتی را به دانشجویان‌ آموزش می‌دهند اما از آنجا که نحوه کاربست این روش‌ها به دانشجو آموزش داده نمی‌شود عملاً کارآیی نخواهد داشت لذا ضروریست رویکردهای آموزشی در دانشگاه‌ها نیز اصلاح شود.

دکتر پزشکیان همچنین بر آمادگی دولت برای فراهم کردن بستر به منظور ایفای نقش بیشتر دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور تأکید کرد و گفت‌: در همین راستا ما حاضرین استانداران را مکلف به مشارکت دهی دانشگاه‌ها در طرح‌های استانی در قالب انعقاد قرار دادهای پژوهشی و اجرایی کنیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز بکار دولت چهاردهم و تأکیدات رئیس جمهور بر تخصص‌گرایی را موجب افزایش امید و اعتماد دانشگاه‌ها به دولت و حاکمیت دانست و افزود: مجموعه وزارت علوم بر اساس رویکرد اصولی رئیس جمهور محترم «حفظ کرامت استاد، دانشجو و کارمند» را شعار و سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار داده و در کنار آن بر ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در قبال مشکلات جامعه نیز تأکید داشته‌ایم.

«انتخابی شدن فرآیند انتصاب روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها با رأی اعضای هیئت علمی»، «کمک و مساعدت حقوقی در زمینه بازگشت دانشجویان و اساتید تعلیقی»، «اصلاح فرآیند جذب در وزارت علوم»، «تسویه بخش قابل توجهی از بدهی‌های گذشته وزارت علوم مربوط به تغذیه، تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی و خوابگاهها و حق التدرسی‌ها»، «برنامه ریزی برای اجرای سند هفتم توسعه در حوزه کاری وزارت علوم»، «برنامه ریزی برای تأمین مسکن اساتید» و «تشکیل میز اقتصادی در این وزارتخانه به منظور یافتن راهکارهای ایجاد منابع مالی برای بخش آموزش عالی کشور» از جمله اقدامات انجام شده و در حال انجام در وزارت علوم بود که دکتر سیمایی در گزارش خود به آنها اشاره کرد.