در حال بارگذاری ...
سه‌شنبه 10 تیر 1404

شاخصی جدید برای سنجش صداقت پژوهشی دانشگاه‌ها؛ رتبه‌سازی پایان می‌یابد؟

شاخصی جدید برای سنجش صداقت پژوهشی دانشگاه‌ها؛ رتبه‌سازی پایان می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشگران از یک شاخص رتبه‌بندی جدید رونمایی کرده‌اند که می‌تواند مسیر ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها را دگرگون کند. این شاخص جدید بر «نشانه‌های هشدار دهنده» (red flags) در زمینه صداقت و اعتبار پژوهش تمرکز دارد.

این ابزار جدید که «شاخص ریسک اعتبار یا صداقت پژوهشی» (The Research Integrity Risk Index) نام دارد، پاسخی به چالش‌های ریشه‌ای در نظام رتبه‌بندی فعلی دانشگاه‌ها است که اغلب به خروجی پژوهش بر اساس «کمیت» پاداش می‌دهند و کم‌تر به «کیفیت و اعتبار» آن توجه دارند.

این شاخص جدید توسط دکتر «لقمان مهو»؛ پژوهشگر علم اطلاعات در دانشگاه آمریکایی بیروت توسعه یافته است. این شاخص می‌تواند شناسایی دانشگاه‌هایی را که به دنبال دستیابی به معیارهای متداول انتشارات (مثل تعداد مقالات) هستند، اما این کار را به قیمت کاهش کیفیت و دقت علمی پژوهش‌هایشان انجام می‌دهند، آسان‌تر کند. چراکه برخی دانشگاه‌ها به دنبال آن هستند که با افزایش تعداد انتشارات، وضعیت خود را در نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی بهبود بخشند؛ ولی ممکن است این عجله برای کمیت، به قیمت نادیده‌گرفتن دقت و کیفیت علمی پژوهش‌ها تمام شود.

پژوهشگری که این شاخص را طراحی کرده می‌گوید: دانشگاه‌ها می‌خواهند به عنوان ستاره‌های در حال ظهور دیده شوند، اما همیشه مشخص نیست که آیا آن‌ها بر روی زمینی محکم در حال ظهور هستند یا بر روی شن‌های روان. او تاکید دارد که طراحی این شاخص برای شناسایی تخلف‌ها و سوءرفتارهای پژوهشی انجام نشده؛ بلکه هدف آن آشکار کردن نقاط ضعفی است که نیاز به بررسی بیشتر دارند.